יום ראשון, 30 באוגוסט 2015

איך להתלבש כמו.. שוטר במשטרת ישראל

הסערה סביב מינויו העתידי של גל הירש כמפכ"ל המשטרה, העלתה בי תהיות. לכל מי שעוקב אחר הבלוג שלי יודע, שאני תמיד דורשת לדעת מלקוחותי, מה היו רוצים לשדר לסביבה- הלבוש הוא הנגזרת מכך, אשר צריך לבוא מתוך מודעות. היום לא אדבר על לבושו של גל הירש (הדי משעמם למען האמת) וגם לא של כבוד השר לענייני בטחון פנים, גלעד ארדן שאמון על המינוי התמוה, גם לא של כבוד השופט וינוגרד שפתאום שינה את עמדתו (שבע שנים לאחר שיצא דוח וינוגרד) כלפי הירש ופתאום לא היה מחדל בתפקודו כמפקד אוגדה במלחמת לבנון השנייה והוא אכן מועמד ראוי למפכ"לות. אז על מה כן אדבר היום? על מדים ומה הם משדרים.
גל הירש, המפכ"ל הבא?
איך להתלבש כמו... שוטר במשטרת ישראל.

אז אתחיל בקצת היסטוריה. 
בשנת 1829, המהפכה התעשייתית הפכה את לונדון לעיר הגדולה ביותר עלי אדמות, עם פיצוץ אוכלוסין מטורף והרבה פשיעה. על מנת שכל כך הרבה אנשים יחיו בשכנות טובה ובשלום, היה ברור כי יש צורך בכוח שיטור מקצועי ומאוגד. האיש שהיה אחראי להחלטה זו היה שר הפנים של האימפריה ולימים ראש ממשלתה- רוברט פיל. הוא הבין שמשטרה יעילה מוכרחה להיתפס כחלק מהקהילה שהיא משטרת. הלגיטימיות שלה תלויה בהסכמת ההמונים, והיא חייבת לרכוש את אמונם. לשם כך גם השוטרים חייבים לציית לחוק, לתת את הדין על מעשיהם, ולשרת את הקהילה במקום לתקוף אותה. הוא התחיל רפורמה גם בכל הקשור לסוהרים ואסירים, דאג לשכר הוגן ואף המעיט בעונש המוות לאסירים ודאג להם לחינוך. פיל ניסח עקרונות שעדיין מככבים בהצהרות הכוונות של כל כוחות השיטור הדמוקרטיים. הוא המציא את מספר התג שמאפשר לזהות את השוטר. הוא זה שהפסיק למדוד את ביצועי המשטרה לפי מספר המעצרים והתחיל למדוד אותם לפי הירידה בפשיעה. הוא זה שהתעקש ששוטרי לונדון לא יצוידו בנשק חם אלא רק באלה ורעשן עץ (שהוחלף במשרוקית רק כעבור יותר מחצי מאה) והוא זה שקבע גם את עיצוב המדים ואת צבעם.

רוברט פיל
הבחירה הטבעית היתה אדום, צבע מדי צבא הוד מלכותו, אבל פיל לא רצה חיילים, הוא רצה אזרחים. אז הוא דרש מדים שמזכירים חליפה אזרחית, ובחר להם את הצבע הכחול הכהה, שגם בלט על רקע החליפות השחורות שהיו באופנה, גם הסתיר כתמים שעלולים לפגוע בתדמית השוטרים, וגם, בעיקר, איננו אדום. בחירה זו של פיל מלווה את כוחות השיטור ברחבי העולם עד היום.
     
קריקטורה משנת 1884
לא מעט ביקורת מוטחת נגד משטרת ישראל בשנים האחרונות. מעשי פשע, אלימות ובריונות הפכו לחלק מהנוף המקומי גם בתוך כותלי המשטרה.

בשנת 2008 בראשו של סמפכ"ל המשטרה דאז, אילן פרנקו- ניסתה המשטרה לשקם את תדמיתה הציבורית, ובמקביל, להשיב את תחושת הביטחון לאזרחי ישראל. האמצעי המרכזי היה לימוד דרכי פעולתן של המשטרות הנחשבות כיום לטובות בעולם, בהן משטרות ניו יורק, לוס אנג'לס ופריז. בין היתר גם נבדקו המדים ואיך ניתן דרכם להתבלט ולהגדיל את כוח ההרתעה. בעקבות המחקר הוחלטו על שינויים במדי המשטרה לטובת נוחות מבצעית, הופעה ייצוגית ודגש על התאמה ייחודית לאופי הפעילות של היחידות השונות במשטרה.


עד אותה העת נלבשו במשטרה סוג אחד של מדים אך עם השינויים שהוכנסו נוספו מדים נוספים:
1. שוטרי הסיור והתנועה שהם ב"חוד" העשייה המשטרתית, הולבשו בחליפת מדים בצבע כחול כהה.
מדי סיור
2. שאר "כחולי המדים" זכו למדים על בסיס גווני המשטרה בדומה לקיים (תכלת וכחול).
3. שוטרים אשר מקבלים קהל בתחנות המשטרה שודרגו בעניבת עניבה.
מדי א' לשוטרי מקבלי קהל
4. שוטרי היס"מ קיבלו מדים אשר פותחו בהתאם לצרכים היחודיים של יחידה זו. המדים והאפוד הותאמו לצרכי הלוחם, בדגש על הנדסת אנוש, נוחות ויעילות מירבית.
מדי היס"מ החדשים
5. שוטרי מערך ביקורת הגבולות המוצבים ב"שערי" המדינה קיבלו מדים ייצוגיים עם עניבה 
המדים בביקורת גבולות

בנוסף איכות הבדים והתפירה שופרו ותגי הזיהוי המשטרתיים שעל המדים שונו וכוללים כעת את דגל מדינת ישראל המשולב בסמל המשטרה.

סמל המשטרה החדש

מה שיפה במדים החדשים שלכל תפקיד יש את המדים המותאמים לפעילות שלו ולמה שכל יחידה רוצה לשדר. סמכות, כוח ואכיפה לשוטרים בשטח, וייצוגיות ושירותיות לשוטרים בקבלת קהל.

האם המדים החדשים הצליחו להשיג את מטרות המשטרה? האם יש הרתעה גדולה יותר? האם קהל הציבור שינה את תפיסותיו בנוגע לשוטרים? התשובה לעניות דעתי היא שלא. ולא בגלל שלא נעשתה עבודה טובה במיתוג החיצוני החדש, אלא בגלל שהמראה החיצוני עושה רק חצי עבודה, את השאר צריכים לעשות השוטרים עצמם. אך להם אין את היכולת לשנות, כאשר הראש עצמו חולה ומושחת. 

שלך בידידות,


  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולאריים