יום חמישי, 19 במרץ 2015

מנהרת הזמן עם..... ראש הממשלה היוצא והנכנס... בנימין נתניהו

בחירות 2015 לכנסת העשרים הסתיימו ומפלגת ליכוד הבעלים הגאים של 30 מנדטים, בנימין נתניהו בראשה הוא ראש ממשלת ישראל הנכנס לכהונה נוספת. יש שיאמרו כי אלו בשורות משמחות ויש כאלו שירכינו ראש, אך על דבר אחד בטוח לא ניתן להתווכח, על נוכחותו והשפעתו רבת השנים של נתניהו בפוליטיקה הישראלית. 

ביבי, 65, הוא ראש הממשלה התשיעי של מדינת ישראל, אשר יכהן בכנסת העשרים ואחת בכהונתו הרביעית. מנהרת הזמן עם ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו. 

נתניהו הבן השני מתוך שלושה אחים. יוני הבכור ועדו בן הזקונים. בנם של צילה והפרופ' בנציון נתניהו. בפוסט שפרסמתי לפני כשבוע נתניהו הוא אחד הפוליטיקאים הבודדים בישראל אשר משדר נינוחות בחליפה ושאכן מודע להופעתו. בפוסט זה אתחקה אחר לבושו לאורך השנים מאז החל את הקריירה הציבורית שלו כשגריר ישראל באו"ם ואראה כיצד השתנה על ציר הזמן.


שלושת האחים לבית נתניהו
בנעוריו חייתה משפחתו בארצות הברית. בסיום לימודי התיכון, נתניהו שב לישראל כדי להתגייס לצה"ל. את שירותו הצבאי עשה כלוחם וכמפקד בסיירת מטכ"ל.


נתניהו ביום גיוסו

נתניהו כחייל, הרבה לפני החליפות והעניבות לבש את מדי הצבא והיה בין הלוחמים הבולטים של סיירת מטכ"ל. השתחרר בדרגת סרן
בשנת 1972 לאחר שחרורו מצה"ל חזר לארצות הברית ולמד לתואר ראשון באדריכלות ותואר שני במנהל עסקים. התואר השני הוענק לו באוניברסיטת MIT במסצ'וסטס, ובנוסף למד לימודי מדעי המדינה באוניברסיטת הרווארד. לאחר סיום לימודיו עבד בחברה לייעוץ עסקי. באותה תקופה שינה את שם משפחתו ל"ניתאי" (הכינוי שבו נהג לעתים אביו לחתום על מאמריו). לאחר שנים, בראיון לתקשורת, הבהיר כי עשה זאת על מנת שהסביבה שלא הייתה דוברת עברית תוכל להגות את שמו ביתר קלות.
עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים ב-1973 שב לישראל כדי להשתתף במלחמה.

בתחילת שנות השמונים במסגרת עבודתו כראש מכון יונתן לחקר הטרור הכיר מספר פוליטיקאים, בהם משה ארנס שקירבוֹ אותו ופתחו לו דלת לפוליטיקה. ומשם דרכו לפוליטיקה נסללה.

1978, בן ניתאי, שיער מלא, קצת מפרצים, חליפה ועניבה
אין ספק שתקופתו בארצות הברית הצליחה ללמד אותו דבר או שניים על המושג "לבוש להצלחה".

הוא מקפיד בלבושו ודואג לטפח את הופעתו החיצונית, אולם הוא עושה זאת בצורה מתונה, שאינה מסגירה עיסוק רב בנושא. 

בשנות ה-80, פוליטיקאי צעיר, נתניהו לא הצטייר כמי שמייחס חשיבות רבה מדי להופעתו החיצונית. בתקופת כהונתו כשגריר ישראל באו"ם, החליפות שלבש היו קלילות יותר ורשמיות פחות. עם צבעים לא רשמיים כחום בהיר ובאפור. חולצות כפתורים לבנות קצרות שרוולים עם צווארון פרום כפתורים, מקטורן ומכנסיים מחויטים, עניבה נוספה למראה באירועים רשמיים.

חליפות קלילות, פחות פורמליות

כשנתמנה לסגן שר החוץ ב-1988 התלבש עדיין באופן דומה - התאפיין בחוסר אחידות, ואי התאמת גוונים, אך זמן קצר לאחר מכן הוא כבר החל ללבוש חליפות אחידות וכהות יותר, מרופדות בנדיבות בכתפיים ליצירת מראה ממלכתי וסמכותי יותר, עם חולצות לבנות שבהן תמיד שולבו עניבות.

1988, סגן שר החוץ. יותר ממלכתי
מאז ועד היום, החליפות שלובש נראות אחידות, כמעט זהות: חליפות שני חלקים ברכיסת שני כפתורים או כפתור אחד, בעלות מפתח עמוק ורחב, מעוטרות בדש מחודד. רובן ככולן כהות, בגוונים של שחור או כחול-נייבי, והן נלבשות עם חולצה לבנה או תכולה ועניבה רחבה מפוספסת בגוונים שונים של כחול. כמו לא מעט פוליטיקאים מקומיים, גם נתניהו קורץ בדרך כלל לשילוב הצבעים של דגל הלאום - כחול ולבן. 
עניבות רחבות בצבעי כחול ולבן
על אף הכחול לבן לא פעם עניבותיו כללו שילובים צבעוניים ונועזים יותר: אדום, ירוק או סגול. הייתי רוצה לחשוב שמנסה באמצעותן להעביר מסר בהתאם למעמד בו נמצא, אך תקוותי היתה לשווא. שכן חיפשתי תמונות מנאומו באו"ם על האיום האיראני. תרתי אחר עניבה אדומה כסממן אזהרה, אך לדאבוני, ענב עניבה כחולה... לעומת זאת 15 שנים אחורה, במעמד חתימת הסכם וואי בוושינגטון ב-1998 הוא שילב עניבה בגוון זית זהובה, אולי מתוך צורך לנופף בסממן צה"לי מובהק מול מדי הגנרל של יאסר ערפאת.
עניבת ירוק זית כסממן צה"לי. עניבה כחולה פטריוטית. לא לשכוח את החיים עצמם
כאשר הוא מבלה במחיצת בני משפחתו בשעות הפנאי, הוא נוהג ללבוש חולצת כפתורים בגוון כהה (כחול-צי או שחור) של ראלף לורן ומכנסיים כהים בגזרה מחויטת, או חולצות פולו קצרות ומכנסי חאקי נינוחים או ג'ינס. נראה שנתניהו, בוגר אוניברסיטת MIT, בחר דווקא בסגנון הלבוש הזעיר-בורגני האמריקאי כמודל לבוש.

לשרה, כך מתברר, היתה השפעה מכרעת על הופעתו של נתניהו בשני העשורים האחרונים. אם בתחילת דרכו הפוליטית נתניהו נהנה מתדמית ומראה של כובש לבבות, גבר נאה וצעיר יחסית, ב-1993, (לאחר פרשת הקלטת הלוהטת, בה התוודה בתוכנית מבט, כי ניהל רומן מחוץ לנישואיו), חולל נתניהו מהפך מודע בתדמיתו.

1993, לפני ואחרי פרשת הקלטת הלוהטת

מאז אותה תקרית, ניכר כי הוא ויתר מרצון על דימוי הגבר השרמנטי רודף השמלות. נראה שהחלטה זו השפיעה גם על אופן לבושו, שנהפך לממלכתי ומיושב עוד יותר. החליפות הייצוגיות, שנועדו לרמוז על הפיכתו לאיש משפחה מיושב, ממצבות אותו הרחק מן העמדה הדון ז'ואנית של מנהיגי מדינות אחרות. בתדמית זו הציג לכלל הציבור כי לפני הכל, אפילו עוד לפני היותו אדם פרטי, הוא ראש ממשלת ישראל, ומעתה בכוונתו להתנהג בהתאם.

נא להתנהג בהתאם
האביזר הנלווה (אקססוריז) אשר היה מזוהה עם נתניהו היה הסיגר. בזכותו הפעם היחידה שבה קיבלה האמירה "מלתחה לוהטת" תוקף ממשי ביחס לנתניהו, התאפשרה בגלל מאמציו הכושלים של ביבי להימנע מלמשוך אליו אש. ב-2005, כאשר שימש כשר האוצר בממשלתו של אריאל שרון, ניגש נתניהו לעיתונאים שעמדו מחוץ לחדר ישיבת הממשלה. נתניהו, שעמד בעבר תחת ביקורת קשה בפרשת המתנות והסיגרים, מיהר לכבות את הסיגר שעישן ולהכניסו לכיס המקטורן. אלא שהסיגר, שנעטף בנייר לא כובה היטב והחל לעלות באש. כתב "קול ישראל", שמואל טל, הפנה את תשומת לבו של נתניהו לריח השרוף, ורק אז הבחין ביבי בעשן מכיס מקטורנו ושלף ממנו את הסיגר הבוער. שר התמ"ת, אהוד אולמרט, יריבו הגדול של נתניהו שחצה באותו רגע את המסדרון, לא התאפק וסינן כי הוא מקווה ששר האוצר לא עולה באש. 

מעשן סיגר בביתו
בשנת 2010 היה מעורב בשערורייה קטנה בתחום הלבוש; במהלך קמפיין הבחירות לכנסת הצטלם נתניהו לתשדירי הבחירות של הליכוד כשהוא לובש חליפה יקרה במיוחד, ששאלה עבורו חברת ההפקה. בתום הצילומים, כך נכתב ב"מעריב", העבירה רעייתו שרה בקשה אישית: לקבל את החליפה שלבש נתניהו. אף שהובהר לה כי מדובר בחליפה יקרה שנשכרה עבור ימי הצילומים וכי אין כל אפשרות לעשות כן, הגברת נתניהו לא ויתרה ובחרה לשמור את החליפה ברשותה. קצת מפתיע מאחר וביבי לא נודע כנהנתן גדול בתחום זה לעומת מנהיגים אחרים.

נתניהו, הוא מקרה מעניין, בכל הקשור לשיער. שיערו הראה סימני מפרצים כבר באמצע שנות השמונים. ביבי מודע היטב למראהו אך משום מה דבק בתחזוק תסרוקת הלוואה וחיסכון, תסרוקת זו עובדת במקרה של ביבי (במקרים אחרים פחות), שכן גם בצעירותו כאשר מחלפות ראשו היו במלוא תפארתם נהג לסרקם בשביל בצד. בנוגע לצבע שערו, נתניהו יכול להרשות לעצמו להסתובב עם שיער לבן מלא, והגוון הזה אפילו עשוי לשרת אותו היטב מתוקף הסמכות הממלכתית שלו, אך בנוסף לתסרוקת ההלוואה, הוא מעדיף ככל הנראה שלא לקחת סיכון ולסמוך על תהליכי הטבע, אלא לטפח באדיקות גוון כסוף מסוים מאוד, מבהיק ומהודר במיוחד. אני רק לא מבינה מתי הוא מוצא זמן לשבת עם צבע על הראש. 
צובע שיער לאפור מהודר, היתה תקופה שאף שיערו נראה בגוון סגלגל
נתניהו מציית לקוד לבוש מחוייט שבו קיים מעט מאוד מרחב תמרון: מספר הכפתורים במקטורן, רוחב הדש, עובי  וצבע העניבה, עובי הצווארון והצבע של החליפה. סגנון אישי במקרה זה נאמד בהתאמת החליפה למבנה הגוף, לדוגמה של העניבה ובהתאמתה לחליפה ובאביזרים הנלווים. אמנם נתניהו מרגיש בנוח בקוד לבוש זה, אך הוא נכשל בסגנונו. הופעתו  מרושלת וחליפותיו מיושנות. קו הכתפיים מודגש בכריות תפוחות באופן מוגזם, אשר יוצרים קפלים לאורך השרוולים הארוכים מדי, אורך המקטורן מגיע הרבה מתחת לקו מפרק האגודל, כך שנראה כמי ששוחה בחליפותיו. 
בכל זאת נקווה שאם ייכשל בכהונה זו בתחום כל שהוא, אז שיהיה זה בתחום ההלבשה. אך היה רצוי שלא ייכשל בכלום. ימים יגידו.
שלך בידידות,



תגובה 1:

פוסטים פופולאריים