יום חמישי, 20 באוגוסט 2015

מנהרת הזמן עם... ריבר פיניקס

מותו בטרם עת של ריבר פיניקס הפך אותו לאייקון נצחי: עדין, בהיר, נקי. בראשון אמור היה לחגוג את יום הולדתו ה-45. הוא היה מועמד לאוסקר כבר בגיל 15 והיווה מודל לחיקוי עבור צעירים רבים בשנות השמונים ותחילת התשעים.

מנהרת הזמן עם... ריבר פינקס



ריבר פינקס, הג'יימס דין של שנות ה 80

ריבר הבכור מבין חמישה אחים, גדל במשפחה ענייה והיפית, לאב קתולי ולאם יהודיה. בגיל שלוש הוריו הצטרפו לכת ועברו לחיות בתוכה. לאחר כמה שנים עזבו הוריו את הכת וחזרו לארה"ב, קליפורניה. שם שינו את שם משפחתם מ- Bottom (תחתית), לפינקס (כמו עוף החול, אשר קם לתחייה מאפר, המסמל התחלה חדשה). הוריו לחצו עליו ועל אחותו ריין להופיע ולקבץ נדבות ברחוב כדי לעזור בכלכלת הבית. שם התגלו על ידי סוכן שחקנים. ריבר החל לעבוד כשחקן פרסומות עד שבמהרה הוחתם על ידי אולפני פארמונט. לאחד האודישנים הגיע פניקס עם גיטרה והקסים את הסובבים בכשרונו המוזיקלי כמו גם בכשרון הריקוד, שכן פינקס היה רקדן סטפס. הדרך משם לתפקידים נחשקים היתה קצרה.



תמונה משפחתית, ריבר בחולצת פסים. הוריו ואחיו ריין וחואקין.
ב-1982 הצטרף פיניקס לסדרה "שבע כלות לשבעה אחים", שבעקבותיה השתלב בעולם השואוביז. ב-1985 קיבל תפקיד משמעותי ראשון בקולנוע בסרט הקאלט של רוב ריינר "אני והחבר'ה".


ריבר וחואקין
שנה לאחר מכן גילם את בנם של הריסון פורד והלן מירן ב"מפרץ מוסקיטו" של פיטר וויר. ב-1989 שיחק שוב לצד פורד ב"אינדיאנה ג'ונס ומסע הצלב האחרון". בהמשך היו "שתולים באמריקה" הפרנואידי ו"אני מת עלייך" המבדח והנשכח, שבו שיחק לראשונה עם קיאנו ריבס. 



חברים טובים, פינקס וריבס
שנת המפנה הייתה 1991, שיאו של הגראנג' האמריקאי. בני דור האיקס, הסתובבו בחולצות פלנל משובצות, מעילי עור, ג'ינס קרוע, ד"ר מרטינס או אולסטאר ושיער ארוך, ואופיינו באדישות לצד אמונה בחופש ואינדיבידואליזם. 
פלאנל, אולסטארס, שיער ארוך


בשנה זו יצא לאקרנים הסרט ששינה את חיייו של פיניקס, לטוב ולרע, "איידהו שלי" של גאס ואן סנט, בו גילם נער ליווי הומוסקסואל ומכור לסמים לצד קיאנו ריבס. הסרט לא רק הפך את פיניקס לכוכב, אלא גם נחשב לאחד הסרטים שסימלו את תקופת הגראנג', והוא הפך לסרט פולחן במהירות מפתיעה, למרות אופיו המהורהר והאיטי. 

חיים כפולים
על פי מקורביו, נראה היה שתפקיד זה הוביל את פיניקס לאבדון. עד אותה תקופה הוא היה ידוע כמי שמנהל חיים נקיים, מטיף לחיים אקולוגיים, מסרב לסמים ולאלכוהול ומקפיד על אורח חיים טבעוני. הוא אפילו לא היה מוכן לרכוש מכונית שהכיסאות שלה עשויים מעור. עם זאת, בתחילת הניינטיז החלו שמועות על כך שפיניקס מנהל חיים כפולים. מבחוץ הוא היה הנער המושלם - יפה, מוכשר ובעל ערכים - אבל מבפנים הוא היה קרוע. על אף שטען בתוקף שאינו משתמש בסמים, חברים סיפרו שנהג להשתמש בקוקאין ובהרואין, והכול החל על הסט של סרט זה. 

פניקס לבוש למאורע, ג'קט כפתרה כפול מימין טוקסידו משמאל

הוריו של פיניקס מעולם לא שלחו אותו ללמוד בבית ספר. למרות זאת ידע קרוא וכתוב והיתה לו כמיהה גדולה לידע. הוא נחשב לשחקן אינטליגנטי בעל כישרון טבעי, וכל מי שעבד איתו סיפר כי מדובר באדם שכאילו נולד לתחום. 

בחייו ובמותו פינקס הוא אייקון. עם בשלות רגשית מעבר לגילו. שחקן מעניין, אפוף מסתורין ונאה עד כאב עם בלורית ופנים עדינות, אך על פי הסטנדרטים של דור האיקס במראה זרוק, לא מטופח וחולצת פלאנל משובצת, גיבוב מרקמים של בדים (אריגים וסריגים) צבעים, טקסטורות וגזרות, פלאנל ג'ינס ואובר סייז.

שנות התשעים במיטבן
הוא לא רצה להיות שחקן, הנסיבות הובילו אותו  לשם עד למותו בטרם עת. הוא לא השקיע במראהו כיאה לדור האיקס של שנות התשעי, אך כשעשה זאת, עשה זאת בתבונה ובאלגנטיות.

שלך בידידות,



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולאריים