יום חמישי, 9 ביולי 2015

מנהרת הזמן עם..... ג'ורג'יו ארמאני

הוא בכלל רצה להיות רופא, וכשהגיע החלק של הדם בלימודים, הבין שזה לא בשבילו. הוא המעצב האיטלקי ששינה את פני תרבות אופנת הגברים (והנשים), שהבין כי לבוש מחוייט צריך גם להיות פרקטי ולאו דווקא נוקשה.
מנהרת הזמן עם אבי החליפה המודרנית.... ג'ורג'יו ארמאני שיחגוג בשבת יום הולדת 81.
ג'ורגיו ארמאני, 1981
ארמאני נולד ב-1934 ליד מילאנו. החל את דרכו באופנה בזמן לימודי הרפואה (שלא צלחו כאמור), כשעבד כמעצב חלונות ראווה וכקניין אופנה לגברים בבית כלבו בעיר, הוא רכש מוצרים ייחודיים מהודו, יפן וארצות הברית. ב-1964 הוא נשכר לעצב קו גברים תחת נינו צ'רוטי, עשור לאחר מכן פתח בעידוד בן זוגו מותג אופנה.
בשנתו הראשונה למותג התרכז אך ורק באופנת גברים. בשנה זו עיצב ג'קט שהיה שמור עד אותה העת עבור טייסים במלחמת העולם הראשונה. ג'קט הבומבר (עם ב' שקטה). ג'קט הקזו'אל תפץ תאוצה ושם את ארמאני בתודעת הציבור. הרעיון החדשני שעמד מאחורי עיצוביו היה שהג'קט צריך להיות קל ונעים - על הגבול שבין הפורמלי לנינוח. שנה לאחר מכן החל לייצר אף לנשים בהשראת הקולקציה לגברים, גזרות דומות ואף עם אותם בדים.  
חליפה לגברים וחליפה לנשים בעיצובו של ארמאני
הג'קט חולל מהפכה באופנת הגברים: הוא היה פשוט יחסית, ללא בטנה, מינימליסטי מבחינת העיצוב והגזרה. לא עוד חליפות מסורתיות ונוקשות. פתאום הג'קט רך, רפוי מעט, ומרמז על הגוף שמתחתיו, מה שג'קט לא עשה אף פעם.
מימין חליפת ספורט משמאל ג'קט ספורט,
קולקציית אביב קיץ 1991
שלא כמו החליפות הבריטיות והאיטלקיות, ארמאני הציג מראה גברי חדש: בגדים שנועדו להקרין ניקיון ופשטות סגנונית, אשר שידרו יוקרה נגישה למעמד הביניים. הג'קטים שלו היו לא מגוהצים, קלילים, כאלה שאפשר לזרוק למזוודה וללבוש. הם היו מדים שלא סימנו מעמדות באמצעות גזרות ובדים, כמקובל עד אז. הבדים שהשתמש בהם היו רכים, הוא עבד בעיקר עם פשתן, הן ריככו את החליפה והפכו אותה מפריט גברי וקשוח לקצת יותר נשי. 
1980 יוצא לאקרנים הסרט "ג'יגולו אמריקאי" בבימויו של פול שריידר, לסרט זה יצר ארמאני חליפות לריצ'רד גיר. חליפות רכות ונשפכות עם כריות בכתפיים ודשים רחבים, שהיו הומאז' להדר ההוליוודי של שנות ה-40. דמותו של ריצארד גיר בסרט הלבוש בבגדיו של ארמאני מיצב אותו כמעצב פופלארי, והיווה כמקדם מכירה גדול בארה"ב ובעולם כולו.
ריצ'ארד גיר בג'יגולו אמריקאי, 1980
1985, בן זוגו נפטר מאיידס וג'ורג'יו ממשיך בהובלת החברה לבדו.
ארמאני עם בן זוגו סרג'יו גלאוטי 
ההצלחה של ג'יגולו אמריקאי הביאה את ג'ורג'יו לשיתופי פעולה רבים בינו לבין יוצרי סרטים. ארמאני הלביש כמאה סרטים ביניהם ה "בלתי משוחדים" של בריאן דה פלמה שיצא לאקרנים בשנת 1987 ואף עיצב לסדרת הטלוויזיה "מיאמי וויס" ב 1984אז, באותן שנים, האפשרות ללבוש ג'קט ולהפשיל מעט את השרוולים (הודות לבדים הרכים) נהפכה גם היא לחלק מהנוף הגברי בזכותו. מה שהוסיף עוד ליחסי הציבור של ארמאני היתה העובדה שידוענים רבים כג'קלין קנדי אונסיס ומיק ג'אגר לבשו את בגדיו, עוד לפני שבפי כולנו היה שגור המונח סטיילינג, שכר ארמאני סטייליסטים צמודים שילבישו את המפורסמים בבגדיו. דבר שרק הגביר את מעמדו והכנסותיו. הוא הבין את הקשר שבין אופנה לתרבות הפופ, בין מיתוג לאומנות.
אחד המעצבים הראשונים שהבינו כי אופנת הגברים אינה רק ג'קטים ובגדי עבודה לסביבה המשרדית. הוא עיצב בגדי ים, השיק קו בשמים ואקססוריז, משקפיים וג'ינס, ופתח חנויות ענק. 
ארמאני מדגמן את בגדיו, ספורט אלגנט ומראה ספורטיבי

מאז שנות ה 70 החליפה עברה הרבה תהפוכות. והוא האיש אשר חתום על החליפה המודרנית, האיש ששיחרר את הגברים ועיצב חליפות שהלמו את הגבר החדש. הוא הבין את המהפכה המינית שהתחוללה באופנת הגברים והתווה סגנון שחגג את הגוף השרירי. בחליפות שלו הצליח לחלחל מבעד לתפרים, עם קשר בין חליפות לכוח ולמיניות. מרכיבים שבלעדיהם לא יכלו מעצבים עכשוויים לפעול היום.
שלך בידידות,


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולאריים