יום חמישי, 30 באפריל 2015

מנהרת הזמן עם... אלפרד היצ'קוק וגיבורי סרטיו

אתמול צוינו 35 שנה למותו של גדול במאי הקולנוע של כל הזמנים. אמן סרטי המתח והאימה.
הוא נחשב ילד דחוי בבית הספר הדתי שבו התחנך, ובינו לבין הוריו שררה מערכת יחסים טעונה וקשה; "כשהייתי בן ארבע או חמש עשיתי משהו שאבי חשב שהוא ראוי לנזיפה. הוא שלח אותי לתחנת משטרה מקומית עם פתק. השוטר בתחנה קרא את הכתוב ואז נעל אותי בתא למשך חמש דקות ואמר: 'זה מה שאנחנו עושים לילדים רעים'". זיכרון ילדות זה, הותיר חותם עמוק על יצירתו ועל כן רוב גיבורי סרטיו נלכדים ברשת של חשד או האשמת שווא, עד שמתבררת חפותם.מנהרת הזמן עם אלפרד היצ'קוק וגיבורי סרטיו.

היצ'קוק היה גבר בעל עודף משקל במבנה אליפסה ומשולש, כלומר כל כובד משקלו התרכז באזור הבטן והאגן. על כן היה עליו ללבוש בגדים בגזרות פרופורציונליות למבנה גופו. כאלו שנותנים אשליה של מבנה צר יותר באזור הבטן לשם כך לבש מקטורן בעל דש רחב ביחס לבטנו עם מפתח וי עמוק על מנת לתת אשליה של אורך. כמו כן היה עליו לחבוש כובעים על מנת לאזן את ראשו ביחס לבטנו.
מימין לשמאל, דש מקטורן רחב, עניבה רחבה, כובע
במשך כל שנות פעילותו הוא נחשב לבמאי שהמבקרים נטו לזלזל בו ולהמעיט בחשיבות סרטיו ולמי שזכה להתעלמות גורפת מהאקדמיה. לאחר מותו השתנה היחס אליו לחלוטין, בעיקר בזכות הגל החדש הצרפתי שראה בו יוצר ייחודי. 
אחד מסימני ההיכר של היצ'קוק הוא הופעתו הקצרה (הנקראת בשפה קולנועית הופעת אורח cameo), למשך מספר שניות ברקע של רוב סרטיו, כאדם מן הרחוב, ללא קשר לעלילה. 
היצ'קוק בהופעת אורח בסרט סירת הצלה (1944) כמודעת פרסומת לשיטת הרזייה
היצ'קוק בהופעת אורח בסרט חלון אחורי (1954)

היצ'קוק בהופעת אורח בסרט הציפורים (1963)
סרטיו מאופיינים בטכניקות בימוי הייחודיות לו ובעושר חזותי וויזואלי הן של הרקע והתפאורה אך גם של התלבושות של דמויותיו;
1935, 39 צעדים, רוברט דונט ומדליין קרול
39 צעדים, רוברט לובש כאן מעיל טוויד ומדגים בחינניות שפם עיפרון, גבות מעוצבות ע"י מריטה ושיער גלי ומשומן. גבר שבגברים בשנות השלושים. המעיל עדכני גם להיום. השפם פחות.
1942 חבלן, רוברט קאמינגס ופריסיליה ליין
1942, שיק במיטבו. קאמינגס בסרט החבלן לובש ג'קט טייסים מעור יחד עם מכנסי כותנה. עדכני ורלוונטי גם היום. שפם דקיק ותסרוקת פוני משוך אחור עם שביל בצד.
1958,ורטיגו, ג'יימס סטיוארט וקים נובאק
ורטיגו, מסרטי המתח הטובים בכל הזמנים. סטיוארט לבוש בחליפה חומה ספק סגולה בגזרה איטלקית מנפולי הנפוצה בשנות החמישים יחד עם כובע פדורה בצבע חום.

1959, מזימות בינלאומיות, קרי גרנט ואווה מארי סיינט 
מזימות בינלאומיות, קרי גרנט בשיק המאופיין לו. משקפי שמש ובחליפה האפורה האייקונית שהשאירה את חותמה. גזרה קצת רחבה, מכנס בגזרה גבוהה כדי להחמיא למבנה גופו ולהאריך את פלג גופו התחתון.
1959, מזימות בינלאומיות, קרי גרנט
שון קונרי בסרט מרני, לבוש בג'קט טוויד אפור,  עניבה דקיקה עם קליפס. נראה מצויין.
1964, מרני, שון קונרי וטיפי הדרן
הסרט עם הכי הרבה שיק אופנתי הוא הסרט לתפוס גנב משנת 1955 עם קרי גרנט וגרייס קלי.
גרנט בסריג אפור ומכנסי צ'ינו
בסרט ניתן לראות המון השפעה צרפתית. גרנט היה ידוע כשחקן אשר התעקש ללבוש חלק מבגדיו האישיים כתלבושות לסרט, דבר שלטענתו עזר לו להכנס לדמות ולבנות אותה בצורה טובה יותר, אך בפועל, מעבר למשחקו המוערך, שם אותו היישר ברשימת אייקוני האופנה של הוליווד בשל השיק המיוחד. את חליפותיו קנה בהזמנה אישית היישר מ-Savile Row, מותג בריטי שקיים עד היום. הוא התעקש על פריטים נוספים בדמותו של ג'ון רובי בסרט, כך לדוגמא רכש בעצמו צעיף אדום מנוקד באחת מהחנויות המקומיות בריביירה הצרפתית שם צולם הסרט.
צעיף אדום מנוקד
לבושו של גרנט תמיד מאופיין בשנינות ובחדות שלו, אלגנטי ומרשים. טוקסידו שחור, בלייזר אפור ואפילו בבגד הים האדום משובץ שלו. 
טוקסידו עם דש ג'קט רחב בצבע סגול
טוקסידו, עניבת פרפר ומטפחת
בלייזר אפור עם מטפחת מנוקדת
בגד ים אדום ומשובץ
קשה היה למצוא תמונה שלו מבלי שעושה משהו מוזר עם עורב, בתמונה זו לובש חלוק יוקרתי ממשי על חליפת טוקסידו. חלוץ כבר אמרנו?
היצ'קוק היה חלוץ, האסתטיקה בתלבושות ובדיאלוגים שבסרטיו תמיד יהיו רלוונטיים. כמעט כל התלבושות של גיבוריו יכולים להראות היום ברחוב ולא להראות זרים לזמן ולמקום.
שלך בידידות,

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולאריים