יום חמישי, 24 בדצמבר 2015

מנהרת הזמן עם.... ישו וסנטה קלאוס

היום הוא ערב חג המולד, מליוני ילדים הולכים הלילה לישון בציפייה ובכליון עיניים לבואו של סנטה קלאוס, ולכל הטוב שיביא עמו. אה ויש גם את עניין ישו והולדתו.

מנהרת הזמן עם... ישו וסנטה קלאוס

משחרית הנצרות נעשו נסיונות רבים לתת לאל צלם, חזות מוחשית שיהיה ניתן להתפלל אליה ולראות אותה, כדי להרגיש קרוב יותר אל האל. וישו, לפי אמונת הנוצרים; בן האלוהים, המשיח והאל עצמו ועל כן נוצרו איקונות בדמותו; פסלים, ציורים, פסיפסים, פרסקאות. ברובם נראה ישו כאותה הדמות. צנום בעל חלוק לבן, שיער ארוך וזקן. אך האמת היא שלא ניתן לתארו במדוייק שכן אין שום אזכור בברית החדשה לגבי מראהו החיצוני.


מה שכן ידוע הוא כי יהודי התקופה לא נהגו ללכת עם שיער ארוך, וישו שהיה יהודי נהג כשאר יהודי התקופה. כמו כן מקצועו של ישו היה נגרות, וההשערה היא כי אם היה לו שיער ארוך, היה זה מפריע בעבודתו. לנגרי העת ההיא מן הסתם לא היו כלי עבודה משוכללים. הם עבדו בעיקר עם אבנים, איתם ניסרו בעבודה מאומצת את העץ. עבודת כפיים קשה שברור שמי שעבד בה היה בנוי לתלפיות. כך שישו הצנום המתואר בכל איקונה אינו תואם את החזות שניסו לצייר. 

אולי החזות השברירית בעיני רוחם חיזקה את מעמדו, שכן אדם כחוש וקטן מצליח לעשות ניסים כפי שמתוארים בברית החדשה.

לבושו של ישו לא העיד על שום ייחוד בחייו, יתרה מכך, יש פרשנויות שונות שמסבירות כי חזותו של ישו היתה כשל כל אחד, השתלב עם ההמון. ואילו כאשר קם לתחייה יש הסבורים כי לבושו היה צבע הטוהר- הצבע הלבן.



עכשיו מה הסיפור עם סנטה קלאוס ואיך הוא קשור לישו ולחג המולד? אז זהו שהוא לא קשור.

הקדוש ניקולאס
חג המולד ידוע יותר מכל כחג המתנות בעולם המערבי. אפשר לקשר בין החג למתנות שקיבל ישו בזמן הולדתו, אבל זה באמת קשר קלוש, אבל כך אדון קלאוס מתקשר לחג, דרך המתנות. סנטה הוא הקדוש ניקולאס שנחשב הפטרון של הילדים. כזה שעשה מעשי חסד, תרם לנזקקים וחילק להם מתנות. הוא נפטר ב-6 לדצמבר שנת 340 ולאחר מותו קבל מעמד של קדוש. ביום השנה למותו נהגו לחלק מתנות לזכרו. בדרך כלל השאירו את המתנות בתוך גרביים, שהשאירו בפתחי הבתים ומכאן הנוהג להניח את המתנות בחג המולד בתוך גרביים מקושטים. יש עוד מיתוס שמספר על אבא עני שהיו לו שלוש בנות, וביקש להשיאן, אך לא יכול היה בשל עוניו. ניקולס בחשאי הגיע לביתו בשעות הערב והבחין בגרבי הנערות מתייבשות ליד האח. הוא הניח מספר מטבעות זהב בכל גרב ויצא. מאז משאירים בערב חג המולד גרביים ליד האח וממתינים למתנות. אז כנראה רצו לציין גם את הקדוש הזה והחליטו על איחוד בין המועדים.
איור הקדוש ניקולאס מחלק מתנות לילדים 1885, תומס נסט
האמונה בסנטה קלאוס החלה בהולנד, שם נקרא סינטרקלאס, ועם הגעת המתיישבים החדשים מהולנד לארצות הברית, הוא עבר ביחד עמם, אך השם השתנה לסנטה קלאוס.
בניגוד לדמות הרצינית מאירופה, שינה סנטה קלאוס לא רק את שמו, אלא גם את צורתו בארצות הברית. עד אז הקלאוס נהוג היה לראות את ניק חבוש מצנפת חומה יחד עם מקטרת. לבוש בגדים במגוון צבעים. תלוי התרבות שבה חגגו אותו. ירוק, תכלת, סגול, כחול ואדום הוא אפילו לבש חום, שחור ופרווה לבנה. אז איך קרה שצבעו הרשמי של הקלאוס הפך לאדום לבן?
סנטה קלאוס במסורות השונות
בסביבות 1930 סיינט ניק שינה את מראהו לחלוטין. מראה שנשאר איתו עד היום. בגדיו הפכו רשמית לאדומים ושוליהם עם פרווה לבנה, חגורתו שחורה ומגפיו שחורים.מי העז לגעת באייקון החג? קוקה קולה. בעת ההיא מכירות קוקה קולה היו בירידה בעונת החורף, בחברה ניסו להבין מה ניתן לעשות על מנת לגרום לקהל הצרכנים לקנות את המשקה גם בחורף? הם החליטו לאחד בין מסורות והשתמשו בסיינט ניק כפועלה שיווקית לטובתם.

הם הוציאו פליירים באיוריו של הדון סאנדבלום בהם נראה סנטה קלאוס בלבוש הידוע לכל גם כיום. הם שכרו אנשים, שהתחפשו לדמותו המצוירת והגיעו לחנויות על מנת לעודד קניית מתנות לחג וקוקה קולה כמובן.






לצבעים יש משמעות, וגם בנצרות לכל צבע ושילוב צבעים יש את המסר שלו. הלבן של ישו מסמל טוהר ואמת והאדום לבן מסמלים את התום והאהבה, אז מכאן אפשר להבין למה בקוקה קולה בחרו בצבעוניות הזו, סמל התמימות והמפזר הרשמי של אהבה לעולם. (גם אם חומרית).

חג שמח לכל החוגגים!
שלך בידידות,

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולאריים