יום חמישי, 14 במאי 2015

מנהרת הזמן עם.... ווידאל ששון

לא רק לבגדים יש השפעה על איך הסביבה תופסת אותנו, אך גם לשיער, לתספורת, לתסרוקת ולצבעו. מנהרת הזמן היום עם אדם שידע שלא רק למעצבי האופנה יש השפעה אלא גם למעצבי השיער, הוא עשה מהפכה בתחום זה. אמן ששינה את העולם עם זוג מספריים והפך לחלוץ בתחומו בשנות ה 60, רק לחפוף וזהו, מציאות חדשה ששחררה דורות של נשים מידי שעבוד לסלוני השיער.

מנהרת הזמן עם מעצב השיער, ווידאל ששון.

ווידאל ששון
ששון נולד בלונדון בשנת 1928 למשפחה יהודית ממוצא יווני אוקראיני. אביו עזב את המשפחה, ואמו אשר לא יכלה לכלכל אותו ואת אחיו, שלחה אותו לגור בבית יתומים, ווידאל היה בן 5. בהגיעו לגיל 11 אמו נישאה בשנית והחזירה אותו הביתה לחיקה. היא היתה דמות מאוד משמעותית בחייו, והראשונה לגלות את כישרונו כמעצב שיער, ועל כן בגיל 14 לקחה אותו אל הספר המקומי במחשבה שיוכל לרכוש שם מקצוע לחיים. כמה שהיא צדקה.

במקביל לעבודתו במספרה בשכונת הפועלים בה גדל, הצטרף ששון בזמן מלחמת העולם השנייה לארגון מחתרת יהודי, שנלחם נגד הפוליטיקאי אוסוואלד מוסלי, שהיה מקורב להיטלר ועמד בראש התנועה האנטי קומוניסטית "איחוד הפשיסטים הבריטיים".  כציוני נלהב הוא אף הגיע בשנת 1948 לישראל והצטרף כלוחם במלחמת העצמאות. הלחימה על העצמאות של ישראל היתה אחד הרגעים המשמעותיים והמרגשים בחייו. ששון היה תורם גדול למדינת ישראל, ובשנת 1982 אף הקים את המרכז הבינתחומי לחקר האנטישמיות באוניברסיטה העברית בירושלים.


ווידאל כאקטיביסט נגד פשיזם, התנדב לשורות הפלמ"ח
כשחזר ללונדון בשנת 1954 פתח ששון  את סלון השיער הראשון שלו. סגנון העיצוב הגאומטרי שהביא עמו הפך בין לילה לסנסציה. סגנון התספורות היצירתי שלו שחרר את נשות שנות ה-60 מתסרוקת ה"כוורת" שהצריכה בילוי שעות ארוכות במספרה, וכמויות גדולות של ספריי לשיער.  "החלטתי שאם אני הולך להיות ספר, אני רוצה להביא איתי שינוי, לא היתה לי תמונה של איך השיער צריך להיות, אבל היתה לי תמונה ברורה של איך השיער לא צריך להיראות. הרעיון היה לגזור אותו לצורה הרצויה, להשתמש בו כמו בבד, ולוותר על כל המוצרים העודפים", כך סיפר ששון בסרט שנעשה עליו בשנת 2010. מושפע מהסגנון האדריכלי של הבאוהאוס, החל ששון להציע ללקוחות תספורות בסגנון ארכיטקטוני, ששחרר אותן מהצורך להתעסק עם השיער לאחר התספורת. ששון שם דגש על חיתוך חד וגאומטרי ונפילה רכה על הפנים.
בזמן עבודה, תספורת בוב
צעירות לונדון אימצו לחיקן באופן מיידי את הספר המקומי ואת הקו החדשני. כך הפך ששון לאחד האדריכלים של תנועת הסווינגינג סיקסטיז שפרחה בלונדון. הסלון של ששון הפך למוקד עלייה לרגל עבור צעירים מכל העולם. כולן רצו את תספורת הקארה הגיאומטרית "בוב", שנוצרה בסלון שלו, או את התספורת הקצוצה של מיה פארו, שבמיוחד בשבילה הוטס  ב-1968 לארה"ב על מנת לקצץ את שיערה של השחקנית, לטובת הסרט "תינוקה של רוזמרי" של פולנסקי. התספורת זכתה לשם "פיקסי מיה פארו" והשלימה מראה כולל צעיר ועדכני. הממד הנערי שידר רוח שיוויונית מודרנית, הסגנון הוכיח שאין צורך בשיער ארוך כדי להשאיר חותם אופנתי ושאישה יכולה להיות יפיפייה גם עם שיער קצוץ.
מספר את מיה פארו לטובת תפקידה בתינוקה של רוזמרי
במהרה הפך הסלוגן של ששון, "אם את לא נראית טוב" - אנחנו לא נראים טוב", לבינלאומי. במחצית שנות ה-60 פתח מספרה בבוורלי הילס, ולאחריה צצו מאות מספרות על שמו ברחבי העולם. כולם רצו תספורת של ששון. בשנת 1974 כבר השיק קו מוצרי שיער משלו. הניו יורק טיימס מדווח כי המכירות היו מעל 100 מיליון דולר בשנה. בשנת 1983 מכר ששון את העסק לחברה, שנרכשה מאוחר יותר על ידי פרוקטר אנד גמבל, אך המשיך לקבל תמלוגים.

ששון מככב בפרסומת לליין מוצרי השיער שלו
ששון אף הוציא ליין למוצרי טיפוח לגברים, הוא עודד גברים לסדר את מחלפות ראשם, ולדאוג למראם החיצוני. הוא עבד בעיקר עם נשים אך לא השאיר את הגברים מקופחים. כיום המותג שלו מספק גם ליין מוצרים לגברים וגם טכניקות לתספורות גברים עדכניות אשר מותאמות לפי מבנה הפנים.
אנדי וורהול בפרסומת לתכשיר שיער לגברים של ששון

מספר גברים בחליפת שלושה חלקים
ששון היה דמות ססגונית באנגליה. תמיד מוקף נשים יפות, ותמיד לבוש על פי צו האופנה. את עבודתו כמעצב שיער לקח ברצינות והוסיף לו הוד ויוקרה בעזרת לבושו המכובד בחליפות ועניבה, תמיד מסוגנן ובמרכז העניינים.
מוקף נשים, היה נשוי 4 פעמים
אהב מעילים וג'קטים עם כיפתור כפול, החמיא למבנה גופו המלבני
על פי צו האופנה 
לעת זקנה נהג ללבוש צעיפים בצורות שונות ובגדלים שונים ואת סגנון לבושו היה ניתן לזהות ממרחקים. עדיין מכובד בחליפה, אך עם הנגיעה האישית שלו.
הצעיף הוא אביזר מאוד חכם למי שהמבנה שלו הוא מלבני, נותן תחושה של חזה נפוח וכתפיים רחבות
גם צעיף, גם חליפה. נראה טוב

1928-2012
משקפיים במסגרת עבה ושחורה מאוד עדכני, עד רגעו האחרון.
ווידאל נפטר בגיל 84 בביתו בלוס אנג'לס  ב 8.5.12 ממחלת הלוקימיה. אך גם לאחר לכתו, חותמו נשאר על התרבות הפופולרית. הוא זה ששחרר נשים מהשתעבדות לטיפוח והוא זה שהראה לגברים כי זה בסדר ואף רצוי להיות מטופחים כי אנחנו הכרטיס ביקור של עצמנו. הוא איש של צדק ושל חלומות ועשה את מה שעשה לו טוב. הלוואי על כולנו.

שלך בידידות,





.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולאריים